دومین نشست هم اندیشی "دانشجویان عضو کانون همیاران سلامت روان دانشگاه های منطقه یک" برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی "دانشجویان عضو کانون همیاران سلامت روان دانشگاه های منطقه یک" در روز دوشنبه 9 آبان ماه 1401به میزبانی مرکز مشاوره دانشگاه تهران با شرکت 45نفر از اعضای فعال "کانون همیاران سلامت روان"منطقه یک" به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
هدف از برگزاری نشست بحث و تبادل نظر در خصوص ارتقای سلامت روان و برنامه های پیش رو کانون در این حوزه بود. در آغاز این نشست خانم دکتر زهره عزیزی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران و دبیر منطقه یک مراکز مشاوره دانشگاه ها به بررسی مولفه های سلامت عاطفی، تقویت حس کنترل بر ذهن وبدن ، بکارگیری راهبردهای مناسب مدیریت هیجان و افزایش میزان تاب آوری در شرایط بحرانی پرداختند.
طبق نظر دکتر عزیزی، ناتوانی در تحلیل صحیح و فقدان آگاهی و بینش از وضعیت و شرایط موجود افراد را در معرض آسیب های اجتماعی و روانی قرار می دهد. وی با بیان اینکه انسان دارای دو نظام مغزی قدیم و جدید است اظهار داشت: از آنجایی که بروز هیجانات و احساسات در انسان از مغز قدیم که قدمت تاریخی دارد نشات می گیرد, بنابراین در مواجهه با هر گونه رویداد، نخست هیجانات و احساسات افراد بروز می کند. وی خاطر نشان کرد افرادی که ازنظام " شخصیتی یک" تبعیت می کنند بسیار هیجانی و احساسی بوده و به علت عدم تفکر در موقعیت های پرتنش از خود واکنش های هیجانی بروز می دهند در مقابل افرادی که در نظام "شخصیتی دو" قرار می گیرند متفکر بوده و در برخورد با موقعیت های تنش زا با در نظر گرفتن جوانب مختلف آن موقعیت واکنش نشان می دهند .
دکتر عزیزی در ادامه با بیان اینکه این نظام ها مکمل یکدیگر بوده و نمی توان آنها را حذف کرد اظهار داشت مهم این است که از این دو نظام کی, کجا و چگونه استفاده شود. وی با بیان اینکه خود شناسی می تواند نقش مهمی در نحوه برخورد افراد داشته باشد یاد آور شد باید آگاه باشیم که در هر شرایط به ویژه شرایط بحرانی چگونه رفتار کنیم و در واقع مدیریت بحران داشته باشیم چرا که با مدیریت صحیح می توان هم به خود و هم به دیگران کمک کرد.
وی خطاب به دانشجویان گفت: افراد تحصیل کرده علاوه بر اینکه مطالبه گر هستند، صاحب تفکر بوده از این رو می توانند صحیح بیاندیشند. اساس سلامت عاطفی، انعطاف پذیری ، تاب آوری و خودآگاهی می باشد که به فرد کمک می کند در موقعیت های چالش بر انگیز هیجانات خود را شناخته، کنترل و مدیریت کند. لازم به ذکر است در پایان جلسه دانشجویان با اظهار نظر و ایده پردازی در مورد مباحث مطرح شده پیشنهاداتی را به منظور برگزاری دوره های آموزشی مداخله در بحران، تاب آوری و مدیریت هیجان ها ارائه کردند.
نظر شما :