برگزاری نشست ملی به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی/ ۴ مردادماه ۱۴۰۲
برگزاری نشست ملی به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی/ 4 مردادماه 1402
نشست ملی به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی، ویژه متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت، اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان و سایر علاقمندان به میزبانی مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران و با همکاری دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مرکز آموزش های حرفه ای مدیران و کارکنان در محل مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران در تاریخ 4 مرداد ماه 1402 با حضور بیش از 580 نفر از متخصصان، کارشناسان و علاقه مندان به این حوزه به صورت مجازی برگزار گردید.
در افتتاحیه این نشست، سر کار خانم دکتر زهره عزیزی، مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران، ضمن تشکر از دفتر مشاوره سلامت و سبک زندگی وزارت علوم و مرکز آموزش های حرفه ای مدیران و کارکنان و خیر مقدم خدمت اساتید و حضار گرامی، بر اهمیت موضوع خودمراقبتی با توجه به وجود استرس های محیطی فراوان تاکید نموده و سلامت روان و بهزیستی روان را توانایی کنار آمدن با استرسورهای محیطی تعریف نمودند و به عوامل تعیین کننده آن مانند ژنتیک، مسائل روانشناختی، محیطی، خانوادگی و رشدی اشاره فرمودند. همچنین در راستای تبیین شعار خودمراقبتی، "تاب آوری" را نتیجه ی سازگاری موفقیت آمیز با استرسورها تعریف نموده و با توجه به اهمیت بالای این مولفه در عملکرد کلی افراد، توجه بیش از پیش به این مهم را ضروری دانستند. ایشان در ادامه بر نقش خانواده به عنوان بستر اولیه و اساسی ایجاد و توسعه سرمایه های روانشناختی و مولفه های آن از جمله : امید، تاب آوری، خودکارآمدی و خوشبینی تاکید نمودند؛ تعریف خوشبینی و تاثیر انواع خوشبینی (آموخته شده و گرایشی) بر تاب آوری، مهارت های مقابله ای مثبت و سازگارانه، به کارگیری راهبردهای مسأله مدار در راستای سازگاری بیشتر با محیط و افزایش پیامدهای مثبت جسمی و روانی از جمله مواردی بودند که به آنها پرداخته شد به امید آن که با اعمال سیاست های پیشگیرانه و افزایش آگاهی در زمینه خودمراقبتی، شاهد جامعه سالم تر با بهزیستی روانی بالاتر باشیم.
در ادامه جناب آقای دکتر سید علی آذین، پزشک و دانشیار پژوهشگاه ابن سینا دانشگاه شهید بهشتی، در رابطه با خودمراقبتی و مهارت ابراز وجود، ضمن ارائه تعریف دقیقی از این مهارت و مثال های ملموس و کاربردی، تاثیرات این مهارت بر خودمراقبتی، رشد و توسعه فردی را عنوان نمودند؛ همچنین ایشان به تفاوت مهارت جرات ورزی با تعصب و پرخاشگری و منفعل بودن اشاره کردند به این صورت که رفتار توام با خشونت و پرخاشگرانه، نادیده گرفتن حقوق دیگران و رفتار منفعلانه و مطیعانه، نادیده گرفتن حقوق خود را در بر دارد؛ در حالیکه رفتار توام با جرات ورزی، بر شیوه تعامل با نتیجه برد-برد تاکید دارد. در نهایت مزایا و پیامد های این رفتار به تفصیل مورد بررسی قرار گرفتند تا یادگیری این مهارت بتواند در جهت رفتار سالم، سازنده و نهایتا رضایت بخش و افزایش بهرهوری و خودمراقبتی افراد موثر واقع شود.
دکتر حامد مصلحی، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعریفی دقیق از خودمراقبتی ارائه نموده و مولفه های آن را با جزئیات مورد بررسی قرار دادند؛ از جمله داوطلبانه بودن این رفتار، آموختنی بودن، همگانی بودن خودمراقبتی به مثابه یک حق و مسئولیت و... . حوزه سواد سلامت به عنوان یکی از شاخص های مهم سلامت روان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ ایشان اشاره نمودند که آگاهی در خصوص مشکلات سلامت روان، عوامل خطر و عوامل حمایتی، رفتارهای درست برای جستجوی کمک، انگ زدایی و ... میتواند در جهت افزایش سواد سلامت روان و خودمراقبتی موثر واقع شود.
در نهایت جناب آقای دکتر امیرحسین جلالی ندوشن، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، خودمراقبتی را از جمله سیاست های کلی برای پیشگیری از رفتارهای خودآسیب رسان دانستند که حمایت های آحاد جامعه و به ویژه قشر دانشگاهی و روانشناسان را می طلبد. ایشان ضمن تاکید بر به کارگیری سرمایه های اجتماعی و همبستگی اجتماعی، در راستای شیوه شناسایی افراد در معرض خطر و نحوه کمک رسانی به آنان مطالب کاربردی ارائه نمودند به امید آن که با به کار بستن این آگاهی ها و راهبردها، بتوان در راستای خودمراقبتی گام های مفیدی برداشت.
نظر شما :