اختتامیه دومین جشنواره سلامت در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان به نقل از وزارت علوم، حسین سیمایی در جشنواره بینالمللی سلامت دانشجویان که بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۳) در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: از دانشجویان درخواست میکنم کتاب شادکامی را حتما مطالعه کنند؛ چرا که زمینه توسعه و پیشرفت کشور است.
وزیر علوم افزود: دانشگاه فقط محل آموزش و یادگیری صرف نیست، بلکه فضایی برای خلاقیت، یادگیری و تجربه اجتماعی است.
وی گفت: دانشگاه میتواند شبکه دوستانه را ایجاد کرده و خستگی، ناامیدی و یاس را از دانشجویان دور کند.
سیمایی تصریح کرد: حق سلامت در قانون جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده و مولفههای گوناگون سلامت روان و جسم را شامل میشود، گاهی از خود غافل هستیم و نمیدانیم که درمان مشکلات روانی هم متخصص مربوط به خود را دارد.
وی ادامه داد: یکی از مراحل خودشناسی این است که خود را دریابیم و روحیاتمان را بشناسیم که در صورت حسادت، کینه و ... راه درمان آن را پیدا کنیم.
وزیر علوم گفت: سلامت اجتماعی، بعدی دیگر از سلامت است که برای هموطنان ناشناخته است، وقتی فکر میکنیم حق مطلق در اختیار ماست و نمیتوانیم تعامل داشته باشیم، یعنی دچار اختلال هستیم. اگر اختلاف به نزاع تبدیل شود یعنی ما انسان سالمی نیستیم.
وی اضافه کرد: خیلی از امور سیاسی را میتوانیم با استناد بر سلامتی حل کرده و آن را به ویژگی خوب تبدیل کنیم.
وزیر علوم با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان گفت: یک بار نشنیدم که دانشگاه هاروارد و استنفورد برای مسائل سیاسی تجمع اعتراضی داشته باشند، اما برای حمایت از مردم مظلوم غزه و لبنان و بها دادن به انساندوستی هزینه داده است.
دکتر سعید حبیا معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی سلامت دانشجویان گفت: سلامت جزء لاینفک و ضروری رفاه فردی و اجتماعی است و برخورداری از استانداردهای بالای سلامت یکی از حقوق اساسی هر فردی محسوب میشود.
وی ادامه داد: طبق تعریف توافق شده جهانی، سلامت عبارت است از:" رفاه کامل جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی". در این تعریف تاکید بر این است که صرف نبودن بیماری به معنای سلامت نیست، بلکه تلاش فردی و نهادی برای ارتقا وضعیت فرد در هر یک از این جنبه ها است که نتیجه آن رضایت و کیفیت زندگی بهتر است. نتیجه ای که منجر به توانایی ما در تفکر، احساسات، تعامل با یکدیگر، کسب درآمد، لذت بردن از زندگی، مسئولیت پذیری و تعهد اجتماعی، اعتماد اجتماعی، قدرت جسمانی و زیستن معنوی خواهد بود.
دکتر حبیبا با بیان اینکه ارتقا، ،حفاظت و احیای سلامت در همه ابعاد آن می تواند به عنوان دغدغه حیاتی برای همه افراد و جوامع باشد؛ تصریح کرد: سالها فعالیت در حوزه دانشجویی به من آموخت اساس گسترش سلامت "سواد سلامت" است، و باز آموختم همه ما در هر جایگاهی که هستیم، به هر فن و حرفه و علمی که مجهزیم می توانیم نقش معلمی خود را برای ارتقا سواد سلامت ایفا کنیم. مثلا یک نقاش با آفرینش یک تابلوی معنا گرا و سلامت بخش، یک تصویر ساز با نقش آفرینی مثبت نگر خود در ساخت یک فیلم و یا یک تصویر اثرگذار، یک عکاس با شکار لحظه های ناب طبیعت و تلاش در جهت آشتی انسان با خاک و آب می گوید .
معاون وزیر علوم تصریح کرد: هر کسی در هر جایی سفیر سلامت برای خودش، خانواده و دیگران نزدیک خود است. هدف اصلی این جشنواره نیز تاکید بر این است که می توان زبان مشترک و الفبای قابل فهم برای ترویج و گسترش سلامت ایجاد کرد. چون طبق پیمایش های صورت گرفته حتی در کشورهای توسعه یافته نیز بسیاری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مهارت های سواد سلامت محدودی دارند .
نظر شما :